reklama

Blog użytkownika Crrooss

528VZa co uwielbiamy GTA San Andreas? 10.11.2018, 15:25 przez Crrooss
Encyklopedia: Grand Theft Auto: San Andreas

Odchodząc nieco od tematu RDR II, wspominamy dziś starszą odsłonę cyklu z 2004 roku - kultowe już San Andreas. Jakie macie z nią wspomnienia? Czy to najlepsza dotąd odsłona serii?

San Andreas w 2004 roku zadebiutowało na PS2 oraz w 2005 na Xboxie i PC. Tytuł ten wzniósł GTA na nowy poziom, dostarczając ogrom zawartości oraz rozmach, którego mało kto się spodziewał. 

 

1. Wielkość mapy

Pierwszą rzeczą, która zrobiła na mnie największe wrażenie, gdy zagrałem w San Andreas na PS2 u znajomego była wielkość mapy. W 2004 roku grałem sporo w Vice City i przesiadka na San Andreas była dosłownie niezapomnianym przeżyciem. Przez kwadrans podróżowałem zupełnie bez celu po Los Santos, jednocześnie wiedząc o tym, że ogromna część mapy jest jeszcze nieodkryta. To wspaniałe uczucie gdy mogłem rozpędzić się na autostradzie i gnać przed siebie, docierając potem do okolicznych wsi i miasteczek, gdzie zamiast typowego ruchu miejskiego odnajdywałem traktory, kombajny czy terenówki i pickupy. 

San Andreas obecnie nie robi już takiego wrażenia, co jest oczywiste. Jednak w roku 2004, 2005 i nawet kilka lat po premierze była to gra dosłownie gigantyczna. Trzy zróżnicowane miasta, góry, lasy, pustynie. Do tego masa pojazdów i po raz pierwszy w serii samoloty w tak pokaźnej liczbie.

2. Wątek CJ'a

Mocną stroną San Andreas był również wątek CJ'a. W czasie historii nasza postać zmieniła się od zera do bohatera. Rockstar wzorował się również na rzeczywistych wydarzeniach z Los Angeles w latach 90'tych i konfliktem stróży prawa z gangami. Nie brakowało typowego poczucia humoru, świetnie napisanych postaci, jak chociażby Big Smoke, Truth, Woozie czy dwójka głównych antagonistów - Tenpeny i Pulasky. Poza tym - San Andreas do dziś znane jest z tekstu o tym, że jedyne co trzeba było to podążać za cholernym pociągiem. 

San Andreas było ogromne i oferowało nam mnóstwo zróżnicowanych zadań. Do dziś moim ulubionymi są kradzież Hydry z lotniskowca (do czego nawiązanie zobaczyliśmy w napadach The Heists w GTA Online), napad na konkurencyjne kasyno w Las Venturas czy też krótka ale niezwykle klimatyczna misja z powrotem do Liberty City. 

3. Liczba aktywności dodatkowych

Liczba pobocznych aktywności starczyłaby na obsadzenie kilku osobnych gier. W związku ze skalą San Andreas mieliśmy trzy odrębne miasta i tereny pozamiejskie. Każda z metropolii charakteryzowała się innymi aktywnościami. Mieliśmy wojny gangów, przejmowanie dzielnic, misje kierowcy TIR'a, misje maszynisty pociągu, 4 szkoły - samochodowa, lotnicza, motocyklowa i ucząca nas pływać motorówką, czy też nielegalne wyścigi. 

4. Mechaniki RPG

Kolejny element, który był sporym zaskoczeniem. GTA San Andreas było mocno RPG'owe z kilku względów. Przede wszystkim mieliśmy masę statystyk - od naszego respektu, przez umiejętnoćć prowadzenia danego typu pojazdów, strzelania z danych broni, po kondycję czy umięśnienie. Wyrabiać statystyki mogliśmy np strzelając z danej broni, czy jeżdżąc danym pojazdem, jak również chodząc na siłownię - co miało wpływ również na nasz wygląd - umięśnienie i szczupłą sylwetkę. Z drugiej strony - zignorowanie siłowni i objadanie się w fast-foodach skutkowało w pewnym momencie poważną otyłością i było to doskonale widać. 

Do tego należy dodać masę nowości - takich jak możliwość kupowania ubrań w kilku sieciach sklepów odzieżowych - od najtańszych pokroju SubUrban lub Binco, po luksusowe pokroju Dider Sachs. Mogliśmy zrobić sobie tatuaż czy zmienić fryzurę. Oprócz tego pojawił się tuning a wraz z nim możliwość wpływu na osiągi i wygląd zewnętrzny naszych aut. 

San Andreas to gra jedyna w swoim rodzaju i kultowa produkcja, którą zna chyba każdy. Jak Wy wspominacie ten klasyk?


Oceń notkę:
+ +4 -
r e k l a m a

Komentarze (4) Skomentuj Obserwuj

 
Poziom: 25
Feanorius (Poziom: 25) dodano: 10.11.2018, 17:48 | Edytowano 1 raz. Ostatnio: 10.11.2018, 17:50
Ja wspominam bardzo ciepło, SA zaimplementowało sporo rozwiązań, które niestety w późniejszych odsłonach zostały już zbagatelizowane lub bardzo uproszczone, jak na przykład paski kondycji czy umiejętności jazdy w GTA V. Także latanie samolotami czy helikopterami sprawiało dużo więcej frajdy w San Andreas i nigdy nie wybaczę twórcom, że w piątce ten system aż tak bardzo uprościli. Jest tak bardzo arcade'owy, że nie sprawia jakiejkolwiek satysfakcji i przyjemności. Ot, w piątce i online się wykorzystuje hydry i inne pojazdy lotnicze, by się szybko przedostać z jednego końca mapy na drugi, ale dużo przyjemniej latało się właśnie w San Andreas.

Co jest przyczyną takiego uproszczenia modelu latania? Moim zdaniem kwiczenie osób z upośledzeniem psycho-ruchowym narzekających na system latania w poprzednich odsłonach gta (który też był bardzo prosty!), dla których model ten był jakimś cudem za trudny do opanowania.

Między innymi z tych dwóch powodów będę ciepło wspominał tę odsłonę, było to coś nowego w tych czasach, mimo że granie w tą grę w 2018 średnio już sprawia przyjemność- akurat kilka miesięcy temu postanowiłem sobie ją odświeżyć. Posiadam wersję premierową i akurat w moim przypadku miałem sporo problemów z właściwym działaniem jej na Win 7. (problemy z wykrywaniem myszki, wykrzaczanie się gry do pulpitu z błędem itp.) Żadne patche i wątki na forach znalezione w necie niewiele właściwie pomogły, stąd może i ta średnia przyjemność wynikała w moim przypadku w dużej mierze z tych właśnie przyczyn.
+ +2 - [Cytuj] [Odpowiedz]
 
Poziom: 54
Majek do Feanorius (Poziom: 54) dodano: 10.11.2018, 20:28
Mousefix i patch do naprawienia rozdzielczości jest gdzieś w naszym downloadzie. To samo z FPS'ami. Idzie odpalić SA w idealnym stanie na Windowsie 10. ;) Trzeba się tylko trochę wysilić.

A co do sterowania i innych rzeczy można się szybko przyzwyczaić. Przy SA nadal można się świetnie bawić. :) Postaram się napisać kiedyś poradnik, jak odpalić SA na obecnych kompach.
+ +2 - [Cytuj] [Odpowiedz]
 
Poziom: 54
Majek (Poziom: 54) dodano: 10.11.2018, 20:37
Pamiętam jak z kumplem graliśmy u mnie na PC w GTA2 i jak się jaraliśmy nadchodzącą premierą GTA SA. :) Godzinne dyskusję podczas nabijania $$$ za rozwalanie wszystkiego dookoła - piękne czasy. :)

Codziennie się wtedy po 50x na GTASite wchodziło w oczekiwaniu na nowe informacje... ^^

Największy problem - czy nasze kompy to uciągną? Mój niestety miał problemy i pilnie potrzebował dodatkowej kostki RAM, ale kiedy już udało mi się uruchomić grę na własnym PC'cie - coś pięknego.

GTA2 rozsławiło całą serię. GTA III było przełomowe, wprowadziło widok 3D i pozamiatało konkurencję. GTA V - ponad 100 mln sprzedanych kopii, rekordowe zyski, 3 bohaterów, kolejny kamień milowy.

Każde GTA wnosiło coś nowego i ważnego do świata gier, ale to San Andreas jest bezkonkurencyjnym numerem JEDEN.
+ +1 - [Cytuj] [Odpowiedz]
 
Poziom: 35
Warfikus (Poziom: 35) dodano: 11.11.2018, 08:26
Oczywiście memiczna natura gry :D, kocha się gry za to :) Ja szczególnie mam sentyment do tak świetnie pisanych postaci jak Big Smoke xD, a z gier poza R* to oczywiście gry Bethesdy, te ich gierki rozwalają system pod względem memiczności :D, skarbnica cytatów ^^
+ 0 - [Cytuj] [Odpowiedz]
Crrooss

Crrooss

Poziom: 45

Ranking: 6

PD: 12230

Platformy

PC (Windows)
PlayStation 4
Android

O sobie

Wielki fan Rockstar Games i wszystkich ich produkcji, z GTA na czele. :)

 

Swoją przygodę z serią GTA rozpocząłem w 2004 roku na GTA 2. Od razu polubiłem tą serię i grając w kolejne części stałem się jej wielkim fanem. Przez wiele lat byłem zwykłym użytkownikiem strony, na przełomie 2013 i 2014 roku rozpocząłem pełnienie funkcji redaktora na GTASite. Od tego czasu tworzę szeroko pojętą treść - zwłaszcza newsy oraz blogi poruszające tematykę zwłaszcza GTA V oraz GTA Online. 

Po odejściu Kuby, od października 2016 roku miałem przyjemność pełnienia funkcji redaktora naczelnego GTASite. Po paru miesiącach postanowiłem odejść ze strony aby pomóc w innym konkurencyjnym projekcie.

Współpracę w rozwoju konkurencyjnej strony zakończyłem w drugiej połowie 2017 roku.

W marcu 2018 postanowiłem wrócić do ekipy GTASite jako redaktor,

 

 

 

Zainteresowania

Gry, motoryzacja, muzyka, filmy, seriale, smartfony, sprzęt

Imię i nazwisko: Mateusz

Płeć: Mężczyzna

Wiek: 25 lat

PSN ID: DatSheffy

Dołączył: 15.01.2014

Miasto: Gdańsk

GG: 180058

Dałem plusów/minusów: 174/21

Otrzymałem plusów/minusów: 280/38

Napisałem komentarzy: 263

Osiągnięć zdobyłem: 70/142 (49%)

Oceniłem gier: 10

Napisałem blogów: 23

Napisałem recenzji: 1

Założyłem dyskusji: 3

Aktualnie gram w: Grand Theft Auto V

Gram/Mam: 2 tytuły

Ukończyłem: 11 tytułów

X

Informujemy, że strona www.gta.net.pl korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką plików cookies . W każdym czasie możesz określić w swojej przeglądarce warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies.